Tre typiske fejl – som du bør undgå i din online markedsføring

Er du gået i stå med at bruge sociale medier i din online markedsføring? Har dine tiltag ikke den positive effekt, som du regnede med? Håbede du, at det ville give meget mere at annoncere på Facebook? – Er du frustreret over de manglende resultater?

Udeblevne resultater kan skyldes, at du som adskillige andre begår en eller flere af de tre klassiske fejl i online markedsføring. De tre fejl møder jeg ofte, når jeg får henvendelser fra kunder, der vil have min hjælp til at få succes gennem sociale medier. Det er min erfaring, at det kræver fokus at rette op – men det kan sagens lade sig gøre.

– Læs med her, så er du allerede på rette vej.

I dette blogindlæg fortæller jeg dig om de tre typiske fejl. Jeg giver nogle konkrete bud på, hvordan du kan undgå at falde i fælden. Jeg fortæller dig desuden, hvordan du kommer sikkert videre.

Effektive strategier fra store virksomheder

Før jeg blev selvstændig, arbejdede jeg med strategi i store virksomheder som Maersk og Grundfos. I dag kombinerer jeg den strategiske baggrund fra store koncerner med den mere personlige tilgang, som mindre virksomheder har brug for.

Den kombination rykker!

En af mine erfaringer er, at mennesker køber af mennesker – uanset virksomhedens størrelse. Derfor skal dine kunder føle sig trygge. Du skal skabe tillidsfulde relationer, så bliver du ”Top of Mind”. Det handler succesfuld online markedsføring rigtig meget om.

Relationer. Tillid. Tryghed.

Find tre fatale fejl

Først skal vi igennem lidt fejlfinding. Der er nemlig en række misforståelser, som mange mindre (og større) virksomheder begår i forsøget på at skabe effektiv online markedsføring. De tre fejl skaber hverken (gode) relationer, tillid eller tryghed. Tværtimod kan de forhindre vækst, skabe mistillid og utryghed. I værste fald får de kunderne til at forlade dig og dit produkt – enten med det samme eller i løbet af et stykke tid.

Jeg giver nogle konkrete bud på, hvordan du kan undgå at falde i fælden.

# Fejl nummer 1
Du kaster dig hovedløst over for mange platforme

Du tror, at du skal være til stede på samtlige sociale medier, og du giver dig til at poste billeder af katte og søde pindsvin overalt. Men værdifulde relationer og tillid fra dine kunder bliver hverken skabt på én dag, på ét opslag eller gennem sjove videoer. Det er heller ikke altid en fordel at være til stede på alle platforme. Tværtimod. Faren er, at du tæppebomber med indhold, der ikke skaber værdi for din målgruppe. Opgaven med at vedligeholde Facebook, Instagram, YouTube, Twitter osv. bliver for stor. Og dine kunder? De bliver forvirrede og stopper med at følge dig.

Mit råd:
Kig indad og få styr på dit fundament. Hvilken slags virksomhed er du? Hvad sælger du?
Kig udad og få styr på din målgruppe. Hvor er målgruppen til stede? Hvor hænger de ud?

Du skal være der, hvor det giver mening. Du skal skabe indhold, der giver mening. For dig og for din målgruppe.

# Fejl nummer 2:
Du poster katte-videoer og andet ligegyldigt indhold

I din iver for at få dine kunder til at like dine opslag, begynder du at poste flere kattebilleder (folk elsker jo de katte). Du viser fotos af dine nybagte muffins eller dig selv med en kop kaffe på terrassen. Måske får du et par likes. Men dine kunder kan ikke tyde eller afkode, hvad du vil med dem. De bliver usikre på, hvad du egentlig sælger. De giver dig lidt opmærksomhed, men de får ikke noget værdifuldt tilbage. De skrotter dig.

Mit råd:
Spørg dig selv: hvilken værdi skaber dine opslag for dine følgere? Hvad vil du gerne kommunikere? Hvad vil du opnå? Sæt dig i dine kunders sted. – Hvordan opfatter dine kunder de ting, du deler? Det skal som sagt (igen og igen) give mening for din målgruppe. Der skal være en tydelig kontekst. Ellers har du ikke en chance for at konvertere dem til betalende kunder.

# Fejl nummer 3:
Shit, shit, shit = du går i panik!

Du poster måske lidt sporadisk, søger tilbage til dine primære opgaver i virksomheden og glemmer at følge op med mere indhold. Så bliver der stille. Som i helt stille. Ingen kontakt med potentielle kunder i din nyhedsstrøm. Ingen nye henvendelser. Stilhed. Nu går du for alvor i panik og speed-poster billederne af katte, babyer og fidgetspinnere – igen. Dine kunder bliver forvirrede og mister tillid til dig. Og ved du hvad: Du kan ikke holde en målgruppe engageret eller skabe relationer og tillid på den måde.

Mit råd:
Vær seriøs. Det er en vigtig opgave, der skal løses, og det er ikke venstrehåndsarbejde. Udarbejd en enkel strategi. Hvad vil du dele? Hvornår? Hvor? Hvorfor?

Strategi sparer dig for panikløsninger. Strategi skaber og vedligeholder de gode relationer. Strategi styrer, når vi taler online markedsføring.

Nu kender du de tre typiske fejl, som mange virksomheder begår i online markedsføring. Du har også fået en række konkrete råd til at komme videre, og du er sandsynligvis blevet bevidst om, at du ikke kommer ret langt uden en strategi – eller uden værdiskabende indhold i det, du poster og deler.

Hvis du vil have min hjælp til at få succes med online markedsføring, er du velkommen til at kontakte. Jeg kan give et professionelt bud på, hvordan du med de rigtige strategi får succes med din online markedsføring.

I mit næste blogindlæg vil jeg løfte sløret for, hvordan du kommer sikkert videre, når jeg fortæller om de fem simple steps til succes på de sociale medier.

Vi ses!

Anelise D. Severinsen

Pin It on Pinterest

Share This

Del

Del denne artikel med dine venner!