Du har helt sikkert hørt om dem. Måske er du ligeglad. Måske er du enig. Måske frygter du dem. – Ændringerne fra Facebook er over os.

Ifølge Facebook selv skal familiemedlemmer og venner sættes over kendte og fansider i brugernes nyhedsstrøm i 2018. Formålet er også at få folk til at bruge mindre tid på Facebook ved at reducere mængden af dårligt indhold og styrke de ting, som folk sætter pris på.

Facebooks udmelding om de nye ændringer januar 2018

Hvad betyder ændringerne for alle de små og store virksomheder, der markedsfører sig via det gigantiske sociale medie? Hvad betyder det for dig?

Jeg leverer hermed en række gode råd og mit bedste bud på en tjekliste, der giver dig de bedste odds for at få succes med din tilstedeværelse på Facebook. Trods ændringer.

 

Ændringerne er helt i tråd med et af mine mantraer: 

“Skab relationer og godt indhold til dine følgere frem for salg. Det der med salget skal nok komme, når dine følgere har tillid til dig og stoler på, at du kender deres udfordringer og drømme.”

Facebooks formål er at forbinde mennesker, så de via Facebook kan inddrages i vigtige samtaler (som styrker deres relationer).

 

Mit råd er:

Kridt skoene. Bliv endnu bedre til at skabe relationer. 

Vær på forkant med din timing. Vær ekstremt bevidst om den måde, som din målgruppe tænker og agerer på. Vær klar over, hvilke knapper du kan og skal skrue på.

 

Stil dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad bliver mine potentielle kunder motiveret af?
  • Hvorfor (eller hvordan) kan mit produkt (eller min ydelse) være relevant for netop min målgruppe?
  • Hvad får min målgruppe hos mig, som de ikke får hos mine konkurrenter?

Meget basalt. Men det er desværre slet ikke nok at være bevidst omkring dine kunders motivation og dine produkters værdi.

Du skal søge endnu dybere

  • Hvad er det, der vækker følelser hos min målgruppe?
  • Hvad gør dem glade?
  • Hvad gør dem sure?
  • Hvad drømmer de om (som jeg kan hjælpe dem med at opnå)?
  • Hvad er deres udfordringer (som jeg kan løse)?

Udover at vise en udpræget forståelse på din målgruppes følelser, drømme og ønsker, skal du kaste dig over annoncer.

 

“I´m sorry. – There is no free lunch”

Nej, frokosten er som regel ikke gratis. Heller ikke på Face. Faktisk har det været sådan længe, at en virksomhed ikke længere kan leve af den gratis, organiske rækkevidde for opslag. Nu handler det ikke kun om at lave opslag og annoncere. Det handler om at være god til at annoncere. Jeg taler ikke bare om almindelige annoncekampagner eller boost af opslag. Der er en række andre virkemidler, vi kan tage i brug for at nå de potentielle kunders bevidsthed og få plads i deres nyhedsstrøm.

 

Tjekliste:
Vær på forkant med remarketing, Facebook Live, begivenheder og grupper

Her er min opdaterede tjekliste med tiltag, som du kan implementere i din online indsats. Følger du tjeklisten, vil du være super godt klædt på til at møde Facebooks ændringer.

 

Remarketing
Remarketing er annoncer, som er målrettet til dem, der besøger din hjemmeside. Du skal have en strategi til, hvilken forbrugeradfærd der udløser hvilke annoncer.

F.eks: Jeg besøger hjemmeside A. Dagen efter får jeg vist jeg annonce A. Handler jeg ikke på annoncen, får jeg måske vist annonce B. Handler jeg ikke på den, får jeg vist annonce C. Sådan fortsætter det, indtil jeg konverterer eller udfører den handling, som annoncøren ønsker.

Men – og der er et kraftigt men – remarketing skal hjælpe dig til et salg og ikke gøre dine potentielle kunder sure eller irriterede over at møde dig eller dine produkter hele tiden. Du skal tænke dig godt om, inden du sætter ind med den helt store remarketing-kampagne. (Har du brug for hjælp til effektiv remarketing? – Tag kontakt til mig, så laver vi en plan sammen).

 

Facebook Live
Ifølge Facebook giver en live video ca. 36% mere engagement (reaktioner og kommentarer). – Så hvad afholder dig egentlig fra at lave live video til dine følgere?

 

Grupper
Opslag i grupper skaber interaktioner. Du skal blive ved med at arbejde i grupper. Hvis du endnu ikke har kastet dig over grupper, skal du måske overveje, om det giver værdi for dine følgere.

Din gruppe skal ikke bare være et sted, hvor du deler nogle relevante links eller satser på at narre Facebooks algoritmer. Skab interaktioner. Skab relationer. Hjælp dine kunder. Se din gruppe som en slags kundeservice. – Hvad skal din gruppe handle om?

 

Begivenheder
Begivenheder er en anden måde at samle folk omkring et emne eller en event i din virksomhed. Ganske oplagt hvis du gerne vil interagere og endda har lyst til at møde dine kunder ”i virkeligheden.”

 

Meningsfuldt indhold
Det kommer helt af sig selv. Ligegyldigt hvilke ændringer Facebook foretager, skal dit indhold være meningsfuldt og relevant. Det skal give værdi/underholde/uddanne din målgruppe. Derfor skal du gøre dig ekstra umage på indholdssiden.

 

Stop med at bruge engagement bait
Nedprioritering af engagement bait hænger sammen med Facebooks ændringer fra december 2017.

“Engagement bait” er, når sider opfordrer folk til at dele opslag med x antal venner. Eller til at vælge et billede ved at bruge reaktioner. Eller til at tagge de venner, der kan lide chokolade. Eller til at skrive “ja”, hvis du godt kunne tænke dig en million dollars…

Facebook straffer fremover de sider, der benytter sig af “engagement bait”, fordi de vil have folk til at levere ærlige, meningsfulde kommentarer. Du kan se Facebooks udmelding om engagement bait, samt eksempler her.

 

Messenger til markedsføring
Ja. Den har jeg det stadigvæk lidt svært med. Men ved at markedsføre din virksomhed via Messenger kan du starte samtaler med din målgruppe.

Meget tyder på, Messenger bliver Facebooks næste fokusområde (som vi så det med video og live video sidste år).

Jeg tester snarest Messenger som platform til markedsføring. Indtil videre tænker jeg, at muligheden har potentiale. Men jeg har endnu ingen praktisk erfaring eller fakta derfra. Meget mere om det, når jeg har kørt en Messenger-test over nogle uger.

 

Det var mine gode råd til dig. – Nu er det din tur:

  • Hvad er dine tanker om de nye ændringer?
  • Er du bange for, at din rækkevidde for opslag og annoncer bliver indskrænket?
  • Er du allerede i gang med at lægge en skudsikker plan til at få succes trods de nye ændringer?

Pin It on Pinterest

Share This

Del

Del denne artikel med dine venner!