Hvorfor du ikke bør kopiere andres indhold

Denne uge kommer jeg til at fokusere på autenticitet og originalitet og jeg vil guide dig til at tiltrække din målgruppe uden at gå på kompromis med din etik og din moral.

Som jeg ser det, er ærlighed og oprigtighed nogle af de helt basale værdier vi har som mennesker generelt, men tillige også i vores virke som professionelle fagfolk.

Jeg har to kunder, som desværre har oplevet af deres originale indhold på de sociale medier og deres originale undervisnings-materielle blev ”lånt” af deres konkurrenter. Jeg har også selv været udsat for dette flere gange og det er mega frustrerende. Det føles faktisk som at blive bestjålet… det er ikke noget materielt, der bliver stjålet, men derimod det, der professionelt gør os unikke: vores intellektuel ejendom og vores ”tone of voice”.

Så igennem de seneste par uger er jeg blevet tiltagende parat til at guide dig, min trofast følger, til ALDRIG at krydse den hårfine grænse hvor du handler moralsk forkert – hvilket overfor dine kunder vil kunne sætte spørgsmålstegn ved om du er ærlig og en de kan stole på som samarbejdspartner.

Jeg ved også, at jeg ikke alene kan flytte bjerge, men jeg kan forsøge at gøre en forskel og flytte nogle jordbunker i den rigtig retning med denne serie af opslag.

Som Birgitte Hansen (min kunde, der oplevede at hendes undervisningsmateriale blev ”lånt ud” af en anden) skrev i dette opslag:

” Og så undrer jeg mig. Virkelig meget. Der er jo kunder nok til os alle sammen, og det giver da ingen mening, at kopiere andre. Vi skal jo netop turde vise hvem vi er, så dem, der gerne vil have vores hjælp kan mærke os. 

Jeg tror virkelig på, at vi alle sammen har en helt unik kerne, og når vi tør leve ud fra den, bliver vi et menneske, der rydder underskoven med macheten, og når det er sket, kan vi invitere andre ud på stien. 

Det var noget af det første, jeg lærte på min egen vej, og dengang havde jeg ingen – som i INGEN – anelse om, hvad min kerne var, eller hvordan jeg nogensinde skulle kunne være til inspiration for andre end min hund. 

Men jeg hookede op med kvinder, som troede på det. Troede på mig. Så begyndte jeg også selv at tro på det. Mere og mere. Og i dag er jeg sådan én, der hjælper andre til at forandre deres liv, ved at give dem kort og kompas til vejen.

Når jeg kunne, så kan alle – der vil. 

Derfor forstår jeg slet ikke, at nogen tyer til ulovlig kopiering. De snyder jo i virkeligheden mest sig selv.”

– du kan læse Birgittes opslag lige her:

 

Det du kommer til at se fra mig i denne serie handler bl. a. om:

  • Hvorfor du ikke bør kopiere andre: tone of voice
  • Hvorfor du ikke bør kopiere andre: tillid
  • Hvorfor du ikke bør kopiere andre: Kuratering
  • Hvorfor du ikke bør kopiere andre: Find inspiration hos dig selv og dine kunder
  • Hvorfor du ikke bør kopiere andre: Sælger du den ægte vare eller bare en kopi (Er du LEGO eller LEPIN)

Hver indlæg bliver illustreret ved konkrete eksempler (både positive og negative), så du ikke går i fælden og kopiere dine konkurrenter med de mange negative følgevirkninger det kan give for dig og din virksomhed.

Vi ses snart!

Anelise – den sprudlende brasilianer med dansk grundighed

Pin It on Pinterest

Share This

Del

Del denne artikel med dine venner!