Hvorfor du ikke bør kopiere andre: Tone of Voice

Det der gør dig unik i din kommunikation med dine kunder er blandt andet din ”tone of voice”, altså den måde du kommunikerer med dine kunder og følgere, den måde du formulerer dig.

Det kan ikke kopieres, well… teknisk set kan det godt (som i eksemplet nedenfor, hvor en kollega, der ligesom jeg arbejder med online markedsføring, og ovenikøbet er funderet i Viborg ligesom jeg, i påfaldende grad lader sig inspirere af mine sætninger og min formulering – også i mine sproglig fejl 😉), men det er absolut et no-go!

 

Klik for større billede.

Det er centralt at man skaber sin egen tone of voice så man kan fastholde sin unikke kommunikation, og det vil næsten altid blive gennemskuet hvis man kommer let til sine budskaber ved at snylte på andres faglighed. Det oplagte spørgsmål man som kunde nok vil stille sig selv, hvis man oplever et ”sammenfald” der minder om eksemplet nedenfor er jo nok: ”Kan han/hun/virksomheden byde ind med en ordentlig faglighed og indsigt hvis denne ukritisk snylter på andres budskaber… og hvad siger dette om virksomhedens moral og professionel stolthed?”

Og der er jo næppe det budskab du gerne vil formidle til dine kunder

Du skal hellere ikke underestimere din målgruppe. Når du er autentisk og bruger dine egen formulering og din egen måde at skrive/undervise på, kan dine potentielle kunder mærke din passion (og passion kan ABSOLUT ikke kopieres).

 

Har du prøvet det?

 

Har du prøvet at læse en andens power point præsentation og derudfra forsøgt at forklare det andre har lavet?!

Det har jeg… sidste år, da jeg skulle undervise i Supply Chain Management for EADania og jeg skulle hilse og sige: det virker MEGA falsk!!

Jeg kunne ikke stå inde for det, så selvom det kostede mig frygtelig mange aftentimer (uden løn desværre), lavede jeg det hele om med mine egne ord og med mine egne formuleringer. Jeg lavede det, så det kunne repræsentere MIG og ikke den tidligere underviser!

Det er det samme med dine nyhedsbreve, dine Facebook/LinkedIn/Instagram opslag, dit undervisningsmateriale:

De skal understøtte den du er – og ikke en kopi af din konkurrent!

Hvis du ikke kan formulere dig, uden at kopiere den originale forfatter, så kan du lave en kuratering, eller du kan citere (med navn og link til det originale arbejde) i din tekst (et dedikeret opslag om disse redskaber kommer i løbet af ugen).

Du viser desuden, at du holder dig orienteret, at du har den nødvendige faglighed til at gennemskue aktuelle trends og (ikke mindst) at du tør stå inde for din faglighed.

Vi ses i det næste indlæg, der handler om tillid!

Pin It on Pinterest

Share This

Del

Del denne artikel med dine venner!