Hvorfor du ikke bør kopiere andre: Kuratering

Du har sikkert været på museet, du har måske endda prøvet at være med i en ”guided” tour, hvor museets ”kurator” fortæller om de forskellige forestillinger og kunst på sin egen måde, med fokus på det han/hun mener er værd at fortælle til sit publikum.

Kuratering er ikke et nyt koncept, og det er blevet brugt i nogle år indenfor online markedsføring. Jeg skrev et indlæg om det i oktober 2014 (som trænger til en opdatering, så du får ikke linket til det lige nu).

Hvad er det så for noget?

Kuratering er når du deler andres indhold på dine egne platforme, og så tilføjer du dine synspunkter/holdninger/erfaringer om emnet eller hvis der er noget artiklen/opslag ikke nævner, kan du så tilføje.

Idéen med kuratering er at du låner (faktisk deler) andres indhold og ”spicer” det op med det du mener, kunne være vigtigt eller relevant for din målgruppe.

Når du bruger kuratering, viser du at du er professionel, du står fast i dine værdier (i stedet for at ”låne” uden lov af andre), og du har mulighed for at blive opdaget af andre eksperter.

Og så er det også en måde at skabe relationer. Ville du ikke føle dig beæret i at se dit indhold blev delt af en kollega?

Du behøver ikke at opfinde den dybde tallerken, må du gerne finde inspiration andre steder hen, men huske disse regler:

  • Du må aldrig kopiere andres indhold uden tilladelse (selvom hvis det kun gælder om Facebook opslag. Det er uhøfligt, det er uartigt, det er uetisk, uprofessionel). Du kan læse mit indlæg om lige præcis det her.
  • Du må gerne ”spice” emnet op ved at vise du også er eksperten i feltet.
  • Det er ok at vise dine potentielle kunder hvor du finder din inspiration hen, det er med til at skabe tillid. Jeg har også skrevet et indlæg om det her.

 

Hvad tænker du, har du prøvet kuratering? Er det noget du vil bruge?

Pin It on Pinterest

Share This

Del

Del denne artikel med dine venner!