Hvad er en strategi, og hvad kan den gøre for din virksomhed?
I min karriere hos Mærsk, Vestas og Grundfos, skulle jeg konstant træffe kort- og langsigtede beslutninger om besparelser, om optimering, om implementering, om indkøb, osv. At have en gennemarbejdet strategi for hvert enkelt område, var et ”must” (og et krav), for det siger sig selv, at man ikke kan træffe vigtige og potentielt kostbare beslutninger om andre folks penge uden at have gennemtænkt, hvad konsekvenserne bliver og uden at have en plan B, hvis tingene nu ikke gik, som man havde håbet på.

Hvorfor skulle dette være anderledes, når det handler om dine penge og din egen virksomhed?

Når du træffer en beslutning, lægger du samtidig ubevidst en strategi. Din strategi kan være så enkel som at sige: ”Jeg vil blive ved med at være solo-selvstændig”. Punktum. Mere kompliceret behøver det ikke at være. Den beslutning er også en strategi.

Jeg var med til et spændende møde forleden dag (hvilket er årsagen til dette indlæg), hvor vi diskuterede, hvad vi gør, når vi har en forretning og skal tiltrække kunder. Skal vi sidde ned og vente indtil kunderne kommer ind af døren (helt af sig selv), eller skal vi lave en actionplan?

Til mødet hørte jeg en sige, at strategi kun er for de store virksomheder, at den dræber den kreative proces i de mindre virksomheder, og at man ikke skal lave strategier, da man bliver drænet af det.

Ja, jeg havde brug for 3 minutters pause efter den sætning.

Efter lidt refleksion stod det klart for mig, at grunden til at mange mindre virksomheder ikke har en strategi nok desværre er, at de grundlæggende ikke ved, hvad en ”forretningsstrategi” er, og hvad formålet med sådan en strategi egentlig er.

Videre var mit indtryk, at mange, når de hører ordet ”STRATEGI”, tænker på dyre McKinsey-konsulenter eller top-smarte LEAN-konsulenter fra Hildebrandt & Brandi og tror, at en strategi skal være på mindst 20 sider, et monster med 7 hoveder eller en rumraket, der står klar til affyring på rampen… en rumraket, der i øvrigt koster ”spidsen af en jetjager”.

Jeg føler mig tvunget til at at forklare dig noget her:

  • Strategi er ikke kun for de store virksomheder eller organisationer!
  • Strategi er for alle slags virksomheder! De store som Mærsk og Vestas, de små en-mands firmaer som mit eget og selv for deltids mikro-firmaer.
“Strategi er en beslutning, du tager med et formål.”
Strategi fungerer som en retningslinje for dine beslutninger og er ikke et statisk dokument, som du lægger ned i skuffen. En god strategi er et levende dokument, der guider dig mod et mål.

Dette mål kan f.eks. være:

  • hvor meget du gerne vil omsætte for i din virksomhed,
  • hvilke sociale medier du skal benytte,
  • om du skal have medarbejdere i din virksomhed, eller
  • hvor mange kunder du gerne vil nå ud til.

En strategi skal ses som et værktøj, der støtter og skaber struktur i din hverdag og ikke som en hindring for den kreative proces. Du kan være lige så kreativ, som du vil i dit arbejde, men med en god og gennemtænkt strategi, kan du bruge al din kreativitet på de rette ting, frem for at miste overblikket og ende med at ”svømme forvirret rundt i kreativiteten”, fordi du ikke ved, om du skal til venstre eller højre i forhold til kommende opgaver.

Og ja, selvfølgelig skal du bruge din strategi med omtanke, så du ikke låser dig selv fast i en plan, der ikke længere fungerer i den hverdag eller i den situation, du befinder dig i og dermed dræber den kreative proces, for som jeg nævnte ovenfor ”…en god strategi er ikke et statisk dokument, som du lægger ned i skuffen. En god strategi er et levende dokument, der guider dig mod et mål”.

Til sidst skal du huske følgende: en strategi skal tilpasses den enkelt virksomhed og ikke omvendt.

Take home message er:

 

N

Strategi er en beslutning du tager med et formål.

N

En god strategi er støttende og retningsgivende uden at være begrænsede, så du kan fokusere på netop det, du er god til.

N

En god strategi er levende og tilpasses, som du og din virksomhed udvikler sig.

Vil du have hjælpe med din strategi så du kan leve godt af din forretning? Det vil jeg gerne hjælpe dig med.
Kontakt mig her så finder vi en dag, hvor vi kan mødes til en kop e-kaffe og snakke om din forventning til en drømmeforretning.

 

Pin It on Pinterest

Share This

Del

Del denne artikel med dine venner!