“Farve er naturens måde at give os vigtige beskeder. For din forretning spiller farverne en vigtigere role, end du tror – det er vel det første, din kunde lægger mærke til ved dit logo.”

(Richard Forsyth fra Varn Media)

Både det første og det sidste indtryk, du modtager fra en forretning, er sikkert den farvepalet, der blev valgt i den Branding Strategi. I følge Kissmetrics øger farven brand anerkendelse på 80%.

En god marketer ved, at farver er fulde af betydning for kundernes øjne, farver kan gøre, at kunden føler, at han er kommet til det rigtige sted, eller fravælge dit brand med det samme. Farver udløser emotionel respons, som vil blive forbundet til firmaets brand.

Vi tænker straks på B&O som sort, Facebook som blå, og Mærsk som en hvid 7 benet stjerne med den lyseblå baggrund – derfor er det en god idé at vide, hvad din farve betyder, og om det er tilpasset din branche.

Farver og deres betydning

Her er et hurtigt blik på en farve guide, du kan bruge, med positive farver forbindelser og et eksempel på en branche for hver farve (som deres primære farve valg):

Gul: ungdommelig, optimistisk, varm, glad – brugt indenfor mad produktion

Rød: energisk, presserende, fræk, stimulerende – brugt indenfor restauration

Orange: overbevisende, uformel, venlig, pulserende – brugt indenfor sundhedsvæsenet

Pink: romantisk, feminin, kreativ, plejende – brugt indenfor børnepasning

Blå: pålidelig, beroligende, fredelig, stærk – brugt indenfor økonomi

Sort: kraftfuld, formel, luksuriøs, sofistikeret – brugt indenfor påklædning/modebranche

Grøn: velhavende, naturlig, fredelig, vækst – brugt indenfor energi

Lilla: beroligende, kreativ, kongelig, mystisk – brugt indenfor teknologi

Grå: beroligende, neutral, professionel, klog – brugt indenfor fotografi

Brun: praktisk, sund, troværdig, naturlig – brugt indenfor udendørs udstyr

Hvid: uskyldig, simpelt, ren, ulastelig – brugt indenfor bryllup/konfirmation

Joe Hallock (Colour Assignments) har undersøgt, hvad mænd og kvinder foretrækker. Hans forskning viser, at mænd har større præferencer for blå, selvom det også er kvindernes foretrukne farve, men i lidt mindre grad. Kvinder har også vist sig at have større interesse for lilla, modsat mænd. Orange viste sig til at være mest tiltalende for mænd, hvor gul var mest tiltalende for kvinder. Det blev tydeligt, at begge køn bliver mindst tiltrukket af brun, grå og hvid.

Branding har som mål at symbolisere dit tilbud øjeblikkeligt for kunderne. Farven er et vigtigt værktøj til at opnå brandingens mål. Et godt markedsføringsteam vil altid gør brug af et hvert værktøj under deres kreative proces til at oversætte din forretningsessens igennem en branding strategi, og farven er nøglen til at kommunikere dit firmas værdisæt.

Kissmetrics har udviklet denne interessante infografik, som viser, hvordan farverne påvirker din konverteringssats igennem farvevalg –  du kan også lære noget af infografikken.

++ Se større billede ++
How Colors Affect Conversions
Kilde: How Colors Affect Conversions – Infographic

God fornøjelse!

Pin It on Pinterest

Share This

Del

Del denne artikel med dine venner!