Hvorfor er Communities én af de trends for 2020?

jan 17, 2020

Den trend jeg zoomer allermest ind på lige nu, er trenden ”e-commerce til c-commerce”. Conversation-commerce. 

Fremtidens markedsføring kan koges ned til et enkelt lille, lækkert ord: samtaler. 

Monologernes tid er forbi, og “den digitale dialog” er den nye almægtige superlord vi alle sammen burde kaste os i støvet for, og tilbede på vores grædende knæ. Eller, hvad man nu lige siger.

 

Conversation-commerce er det endelige opgør med mange virksomheders måde at skabe salg på, – nemlig et oldschool fokus på monolog, fremfor dialog. (#NotAllMarketeers) 

 

Ud med indhold på de sociale medier der lyder lidt sådan her: I de kommende 3 år vil vi fokusere på brugerinvolvering, øget digitalisering og omfattende tilfredsundersøgzzzzzzsorryjegfaldtisøvn.

… og ind med værdiskabende og samtalestartende indhold.

Mange firmaer ville dø af grin, hvis de blev bedt om at putte en annonce i den lokale avis, men har intet problem med, at smide præcis samme annonce på nettet. Same shit, different donkey. 

 

Og den her donkey orker ikke flere intetsigende monologer om virksomheders forkromede “why”.

Nøglen til de virkelig fede konverteringer – de virkelig gode salg – ligger i samtalerne.

I Facebook-grupper, i chats, kort sagt – i dialogen. 

 

Forbrugerne vil have on-the-go, friktionsløs, øjeblikkelig shopping. Svar med det samme. Individualisering. Done for you. 

 

58% mener faktisk, at bekvemmeligheden ved et køb, er lige så vigtigt som prisen.  

Hvis det tal ikke blæste parykken af dig øjeblikkeligt, så læs det lige igen. – Bekvemmelighed! 

Det kan du sgu da sagtens lave, og så behøver du ikke være billigst! Ka-chiiiiing!  

Det menneskelige styresystem er drevet af fællesskaber. Kort sagt: det er vores benzin. Vi eeeeeelsker det, og den der lille hulemand der bor nede bagerst i vores hjerner jubler. 

 

Om vi skal lære noget nyt, smide en dårlig vane eller være sociale, så leder vi efter fællesskaber. Og det har aldrig været nemmere for os at finde de fællesskaber vi søger, end det er nu. 

 

Det i sig selv, er en virkelig god årsag til at du burde gøre community building til en essentiel komponent i din markedsføring. 

 

En anden virkelig god årsag er, at folk bruger flere penge hos dem de er i fællesskab med. 

Faktisk 19% mere. 

Tænk hvis du kunne øge din omsætning med 19% bare ved at tale med dine kunder i stedet for til dine kunder?

Hvad stopper de fleste at arbejde med communities?

Min erfaring har vist mig, at dem der begynder at arbejde med Communities, som regel bliver ved med det. Men der er faktisk 2 rigtig store myter omkring facebookgrupper der gør, at mange slet ikke går i gang!

 

Myte #1 – det tager lang tid at styre en gruppe 

Den her hører jeg ofte, og jeg forstår den virkelig godt. For chancen for at du får en aktiv gruppe (hvis du gør det rigtigt), er stor. Og indsatsen set udefra, er stor. Men i virkeligheden er det minimalt hvad der skal gøres for at vedligeholde og administrere en gruppe. Jeg har en model der hedder to-timer-om-ugen-modellen (opfindsomt, i know!), som absolut har bevist at du sagtens kan bygge dit community på under to timer om ugen.

 

To timer! Det er det.

 

Myte #2 – det virker ikke i min branche 

 

Den her er delvis sand. For der er cirka1% af menneskerne i denne verden, der ikke kan bygge et community. Jeg har godt nok ikke lige mødt dem endnu, men selvfølgelig er de derude. 

 

Hvis du har en specialviden omkring et emne, hvis du mestrer at formidle din viden på en god måde, og hvis du har lyst til at være sammen med andre mennesker digitalt – så kan du bygge et community. 

 

Bum. 

 

Hvilke muligheder findes der, for soloselvstændig med Communities?

 

Online Communities – især Facebookgrupper – er en rigtig god markedsføringskanal, og passer perfekt til: 

👉 Hvis du gerne vil have valideret en ny ide, kursus, foredrag, bog, INDEN du bruger måneder, uger eller timer på at producere 

👉 Lanceringer af nye (online) produkter 

👉 Hvis du gerne vil lancere et abonnementsprodukt

👉 Hvis du gerne vil have opbygget en e-mailliste hurtigt, eller måske uden brug af annoncekroner

👉 Hvis du befinder dig på et konkurrencefyldt marked, og har brug for en “kant” og en unik måde at markedsføre dig på

 

Altså, kort og kort: har du en biks der sælger noget (eller er du ansat i en biks der sælger noget), så kan et community være den markedsføringsmetode dine kunder sukker efter! 

 

Go for it!

Dette indlæg er skrevet af Trine Ravnkilde, Community Strategist
GO FOR IT Consulting.

Pin It on Pinterest

Share This

Del

Del denne artikel med dine venner!