I dag er det ikke nok for dit firma at være på Facebook med en opdatering i ny og nær og med enkelte aktiviteter på dit firmas side. Man får ikke nok trafik ved at gøre det på den måde!!

Med Facebooks nye algoritmer, oplever mange brands at antallet af følgere, som modtager deres indlæg bliver færre og færre. Det er derfor ekstremt vigtigt at være aktiv på det gigantiske sociale netværk og vigtigt at have en solid strategi for de sociale medier.

Vi er sikre på, at følgende tips vil kunne gavne dit firmas ‘facebook content strategi

1. Godt indhold (content) er nøglen

Du skal ikke behandle din Facebook side som en gratis annonce, for det er det ikke.

Det er så meget mere – nemlig en enestående mulighed for at engagere dine følgere (potentielle kunder) og en oplagt mulighed for at udvikle din helt egen identitet.

Godt indhold er din første prioritet – og det skal absolut ikke altid være om dine egne produkter eller dit eget brand. Som Facebook-ekspert Charlie fra HowToBeADad.com siger: selv-besættelse dræber al form for content på Facebook. Hvis virksomheder tror at indlæg som ‘køb nu’ og virksomhedens slogans vil tiltrække publikum, så burde disse virksomheder gentænke deres identitet på de sociale medier på ny. Vi lever i en tid hvor kuratering og social kunst er i fokus. Hvis dit brand støtter et ideal, så skal du dyrke matchende ideologier.

wemakegraphics' definition på kuratering

Er du for eksempel en blomsterbinder? Lav en video tutorial (instruktion) om, hvordan man lave den smukkeste borddekoration til jul eller inspiration til at bruge andre typer blomster end de velkendte roser, eller lignende.

Hvis du er ude efter personlig branding, så del ting som inspirerer dig selv. Lav indlæg med ‘behind-the-scenes’ billeder om, hvordan du kom dertil, hvor du er idag. Vi elsker alle sammen at modtage noget specielt, og at føle at vi kender personerne bag den officielle professionelle facade og tilbuddene. Facebook handler om ‘sneak peeks’.

Linje - blog

2. Vær positiv – det betaler sig!

Ved at analysere en af vores kunders Facebook data, kunne vi konkludere at det nogle gange er de enkle beskeder som får mest respons. Nedenfor kan du se et indlæg som har en positiv besked – kaffe kunst!

Baressos kaffe kunst - wemakegraphics

Linje - blog

3. Bliv konge i engagement

Facebook prioriterer indlæg, som har højt engagement. Så vil du nå flest mulige mennesker, skal du tænke på ‘deling’, ‘synes godt om’ (likes), ‘kommentarer’ og ‘beskeder’.

Spørg dit publikum, bed om deres meninger, opfordre til en diskussion. Det er vigtigt, at du selv engagerer dig og er aktiv i samtalerne og besvarer dine følgeres kommentarer.

Her er et eksempel fra Ben & Jerry’s på engagement, hvor de spørger deres publikum om idéer til nye smagsvarianter.

Ben & Jerry's engagement - wemakegraphics

Hvis en diskussion bliver lidt ophedet på Facebook, så lad være med at provokere dine følgere. Vælg i stedet for at ignorer dem, der kommer med hadske kommentarer. Ethvert negativ svar fra dig til dem, der måske i forvejen er skeptiske overfor dig, vil kun få dig til at fremstå i et endnu dårligere lys.

Her er en række eksempler fra Ben & Jerry’s facebook konto på,  hvordan de håndterer dårlige beskeder fra deres kunder:

Nedenfor er et eksempel på en kunde, som havde en dårlig oplevelse, hvor Ben & Jerry’s meget fint sender kunden ‘videre’ til deres kundecenter afdeling (via email).

Ben & Jerrys facebook kommentar - wemakegraphics

Linje - blog

4. Leg i lang tid

En god måde at puste lidt energi ind i en enkel post med det formål at give højt engagement er at lave den om til en lille serie. Lav en serie af indlæg, som er visuelle, kommer hyppigt, er korte nok til at give en god læser en oplevelse men lange nok til også at være interessante – med det formål at give et godt indhold.

Denne model er meget brugbar, hvis du handler med produkter eller, hvis du vil samle indhold om en bestemt niche, som skal publiceres med jævne mellemrum. Hvis du strikker cardigans, kan du feks. publicere et indlæg om ugen med brug af tilbehør til dine cardigans, eller tag et billede af et ‘outfit’ og spørg Hot eller ej?

Linje - blog

5. Fra panorama billeder til selfies

Indlæg med billeder er mere succesfulde, så vær konstant på jagt efter et godt billede med en god betydning i forhold til din branding eller dit arbejde. Det er meget nemt at lave albums på Facebook med projekter, arrangementer, nye produkter, osv. Med vær forsigtigt, da du lige pludselig kan se dit eget billede rundt omkring på nettet uden at det giver dig den rigtig kredit. Husk derfor altid at lave vandmærker på alle dine billeder.

Linje - blog

6. Hvem tæller?

100 synes godt om, 1.000 eller 1.000.000 synes godt om, Hurra!!

Det føles rart at være konge af de sociale medier, ikke? Men det er ikke kun tal du skal fokusere på. Vækst på de sociale medier kommer naturligt, når du laver godt indhold og opbygger et fællesskab omkring din branding.

Hold dig væk fra lette konkurrencer, der giver dig kunstigt mange følgere. Hvis dine mange følgere ikke er virkelig interesseret i dit indhold, så vil de ikke engagere sig i dine indlæg, og så bliver din Facebook side som en spøgelsesby.

Linje - blog

7. Kigge på klokken

Hvis du er lidt interesseret i tal og statistik, kan Facebook giver dig rigtig mange brugbare analyseværktøjer til brug på din side.

Analysér dine data og være parat til at tage imod brugbare tendenser om dine følgere. Hvis dine indlæg f.eks. ingen respons får torsdag aften, så flyt dine indlæg til et andet tidspunkt.

Brug de informationer Facebook giver dig, så du kan give dine følgere netop det, de er interesseret i, når de ønsker at modtage det.

Insights værktøj analyse - Facebook - wemakegraphics

Linje - blog

The bottom line?

Der findes ikke en gylden regel for, hvordan du forvandler din Facebook side til Mount Olympus. Ligesom, der ikke er nogen garanti for, at din facebook side bliver en stor succes, selv om du har gjort alt rigtigt.

Du kan dog starte med at lad dig inspirere af ovenstående anbefalinger.

Husk at engagere dig i din side og dine følgere. Vær professionel uden at være kedelig. Tag Facebook alvorligt, og husk på at det kan være et magtfuldt redskab for din virksomhed og ikke blot tidsfordriv, der lige skal opdateres før du tager hjem.

Brug din sunde fornuft, og vær altid i godt humør og personligt engageret på din side.

Som Charlie fra HowToBeADad siger: det er overvurderet, at være seriøs!

 

Vil du vide mere om Content Marketing? Udfyld formularen nedenfor for at downloade vores GRATIS e-bog “7 Vigtige Tips til Din Content Marketing

 .

God fornøjelse!

Pin It on Pinterest

Share This

Del

Del denne artikel med dine venner!